תוכנית הלימודים בבית הספר להומאופתיה

 

שנה א' | שנה ב' | שנה ג' | שנה ד' | תעודת גמר

 

שנה א':

בשנה א' נתוודע לנושאים הבסיסיים שעליהם בנויה ההומיאופתיה וכוללים: היסטוריה, פילוסופיה של ההומיאופתיה ויישומה הפרקטי. ניחשף לטבעם של מחלות ולדרכי הריפוי שלהם, ע"פ עקרונות ההומיאופתיה.

 

הנושאים:

  • פילוסופיה, מתודולוגיה והיסטוריה של ההומיאופתיה: לימוד האורגנון שנכתב ע"י אבי ההומיאופתיה ד"ר סמואל האנמאן.

       כמו כן יילמדו ספרים של הומיאופתים מובילים נוספים שהטביעו חותמם על עיצוב והבנת ההומיאופתיה.

 

  • לימוד מטריה מדיקה - לימוד תרופות הומיאופתיות (רמדיס): חלוקת הרמדיס לשלוש ממלכות עיקריות והבנת מאפייני כל ממלכה. יילמדו רמדיס רבות כבר בשנה א' כשכל אחת תילמד בצורה חווייתית, עמוקה ומקיפה.

 

  • רפרטורי: ספר הסימפטומים הכולל אינדקס מלא של סימפטומים ותרופות הומיאופתיות. נלמד להשתמש ברפרטורי כספר ובשלב מאוחר יותר כתוכנת מחשב המאפשרת ניתוח ואנליזה של הסימפטומים הנבחרים. נלמד מה משמעות הסימפטומים, כיצד לקרוא אותם, להשתמש בהם, כיצד לבחור סימפטום כזה או אחר, מהי שפת המטופל, מהי שפת הרפרטורי וכיצד לחבר בינהם. ספר הסימפטומים הוא כלי עזר משמעותי בפתרון מקרים. השימוש בו יודגם במקרי נייר ומקרי וידאו מצולמים.

 

  • לימוד עזרה ראשונה הומיאופתית: לימוד תרופות הומיאופתיות למצבי של חבלות, פציעות, שברים, נקעים, כוויות, הרעלות מזון.

       כיצד מטפלים במהירות וביעילות. מה דרך הטיפול ובמה שונה מטיפול כרוני.

 

  • טיפול במצבים אקוטיים: כיצד מטפלים בחולה במצב של חום, שפעת, דלקות שונות. במה דומה או שונה טיפול זה מטיפול במצבים כרוניים, מה התרופות הרלוונטיות, וכיצד מגיעים למציאת הרמדי המתאימה.

 

  • אומנות התשאול ולקיחת מקרה: הדרך לריפוי מתחילה בתשאול נכון. תשאול נכון הוא המפתח לפתרון מקרה. נשים דגש על נושא זה. נלמד את העקרונות הנכונים לתשאול. נתרגל זאת ונלמד גם ע"פ מקרי וידאו מצולמים ומקרי נייר רבים.

 

שנה ב':

בשנה זו נעמיק את ההבנות והידע של לימודי שנה א'. דגשים עיקריים יושמו על טיפול, הבנה ופתרון מקרים כרוניים. בשנה זו נעמיק את ההבנה של הפילוסופיה והיישום הפרקטי שלה עם הרחבת הידע בתחום הרמדיס, הממלכות,

תת ממלכות והמיאזמות.

נשלב מקרי וידאו רבים, נפתור מקרים. נחשף למתודות של חלק מההומיאופתים החדשניים בני זמנינו
(ג'ורג' ויטולקס, ראג'אן שאנקראן, יאן שכולטן, ג'איש שאה) ועוד רבים אחרים.

 

הנושאים:

  • לימוד מעמיק של עקרונות ההומיאופתיה.

  • הבנה מעמיקה של הממלכות והמיאזמות.

  • מקור הרמדי וכיצד הוא מתבטא בחווייתו של המטופל.

  • פרמקולוגיה הומיאופתית – שיטות הכנת הרמדיס, מינונים, תורת התרופות ההומיאופתיות.

  • ניתוח מקרים (מקרי וידאו ומקרי נייר).

  • ניהול מקרה (לקיחת מקרה + פגישות מעקב)

שנה ג':

בשנה זו נרחיב את הלימוד, נעמיק את הידע, ונשכלל את היכולות הטיפוליות.

 

הנושאים:

  • הרחבת לימוד מטריה מדיקה.

  • חשיפה למקרים רבים. לקיחת מקרה, ניתוח מקרה, חלוקה לממלכות ותתי ממלכות, רפרטוריזציה, בחירת רמדי מתאימה, וניהול המקרה.

  • קורס יחסי מטפל מטופל: עוסק בקשר הדינמי בין המטפל למטופל. בקורס נעסוק בגורמים סביבתיים ואישיים המשפיעים על ההיזון בין הצדדים ועל הגבולות הנוצרים או נפרצים ביניהם. נדון  בדרכי פעולה מעשיות במקרים שונים ובדילמות שונות. במהלך הטיפול, במיוחד כאשר מדובר בטיפולים חוזרים, במקביל לקשר הטכני שנוצר, נוצר קשר תהליכי עמוק  שיש בו תקשורת ברבדים שונים. ליחסים שנוצרים יש חשיבות בהצלחת הטיפול, במיוחד כאשר מגיעים עם המטופל למקומות אישיים ורגישים. בכל צד מתעוררות רגשות.

כיצד נרתום זאת לטובת הטיפול המיטיב? שלב ראשון יהיה היכולת לזהות את ההתרחשויות שקורות אצלנו ואצל המטופל.  נושאים שנעסוק בהם: אתיקה, אחריות ומחויבות לטיפול, גבולות- מטרות, גבולות נוקשים לעומת גבולות גמישים, גבולות אישיים, פיתוח סגנון אישי, גבולות בעולם דיגיטלי, מערך טיפולי, חוזה טיפולי, חשיפה עצמית, חוזה טיפולי בעבודה מול מטופל ילד ועוד.

 

שנה ד':

התמחות קלינית (סטאז').

בשנה זו מגיעים לידי יישום כל הידע שנצבר בשלוש שנות לימוד. הסטודנט פוגש את החולה תחת פיקוחו והדרכתו הצמודה של ההומיאופת. הסטודנט מנהל את המקרה בכל שלביו: לקיחת המקרה (תשאול), ניתוח המקרה, בחירת רמדי, ניהול פגישות מעקב, ושמירת קשר עם המטופל.

בנוסף, יילמדו קורסים קצרים בנושאים:

אתיקה מקצועית - היא תחום ידע פילוסופי, יישום מעשי של אתיקה, העוסק בניסוח ובניתוח העקרונות המוסריים המנחים את מקצוע ההומיאופתיה. העקרונות הם: א. אי נזק למטופל. ב. זכות המטופל להחליט. ג. תועלת למטופל. חוסר אפליה. שמירה על כבוד האדם.

יזמות עסקית - הקורס יעסוק בפרישת הידע הנדרש כדי לפתוח עסק מצליח בתחום ההומאופתיה.

 

פירוט הדרישות לקבלת תעודת גמר:

  • מעבר  בכל שנה יותנה בממוצע ציוני מבחנים - 75.

  • עמידה במטלות הלימודיות – שיעורי בית ועבודות.

  • השתתפות ועמידה בכל המטלות בשנה הרביעית, שנת הסטאז'.

  • הגשת עבודת גמר מסכמת.